گران شدن برخی داروها با حذف ارز تدریجی

0
360520
گران شدن برخی داروها با حذف ارز تدریجی

گران شدن برخی داروها با حذف ارز تدریجی / جور حذف ارز تدریجی داروها را بیمه می‌کشد

نصیری زاده، مدیرعامل ایران دارو بیان کرد: طی هفته‌های اخیر، خبرهای زیاد و ضد و نقیضی در مورد حذف ارز دولتی از سبد دارو منتشر شده است و نگرانی در مورد گرانی دارو را در سال جدید دو برابر کرده است.

وی افزود: این خبر سبب شده است بازار دارو با چالش هایی مواجه شود و قیمت داروها روند صعودی بگیرند.

نصیری زاده بیان کرد: در این خصوص، بانک مرکزی، معادل یک میلیارد دلار به واردات دارو اختصاص داد و نیز خبر از ادامه این روند را نیز داد.

وی خاطرنشان کرد: حذف تدریجی از صنعت دارو منتفی نمی‌شود و دیر یا زود ارز دولتی از صنعت دارو باید حذف شود.

نصیری زاده در ادامه در مورد محسنات حذف تدریجی دارو بیان کرد: حذف تدریجی دارو سبب می‌شود صنعت دارو نتواند رشد قابل توجهی داشته باشد و گسترش پیدا کند.

نصیری زاده افزود: حذف ارز تدریجی دارو باعث کمک اقتصادی به صنعت دارو می‌شود.

مدیرعامل ایران دارو در مورد افزایش قیمت دارو بیان کرد: حذف ارز تدریجی دارو سبب افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی داروهایی می‌شود که ارز تدریجی می‌گرفتند.

وی تأکید کرد: البته افزایش قیمت داروهای مختلف متفاوت است، داروهایی که میزان ماده مؤثر بیشتری داشته باشند افزایش نرخ بیشتری نیز خواهند داشت.

نصیری در ادامه در این باره توضیح داد: اگر بیمه برای داروهایی که مصرف بیشتری داشته باشند صورت گیرد فشار اقتصادی کمتری بر مردم اعمال خواهد شد.

وی افزود: داروهایی چون فشار خون، دیابت، اعصاب و روان و دیگر از داروهایی که پیش‌تر ارز تدریجی به آن‌ها تعلق می‌گرفت افزایش می‌یابند اما اگر مابه التفاوت این داروها توسط بیمه‌های تأمین اجتماعی، سلامت، نیروهای مسلح، پرداخت شود مشکلات پرداخت دارو حل خواهد شد.

اما نکته آن است شرکت‌های داروسازی اگر نتوانند نقدینگی را تأمین کنند، امکان هزینه‌های تولید، 5 – 6 درصد افزایش می‌یابد و بیمه‌ها نیز نمی‌توانند کمکی در این خصوص کنند.

نصیری در این باره گفت: حمایت بانک‌ها و دریافت تسهیلات از آن‌ها، نیز می‌تواند ما را در این قضیه یاری کند.

البته که لازم به ذکر است تا به امروز حق بیمه، تسهیلات، حمایت بانک‌ها و سایر کمک‌رسانی‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است و آنچه در حال حاضر اهمیت دارد امکان افزایش قیمت داروهای بدون بیمه برای مردم است که امید است تدبیری توسط دولتمردان و مسئولین در این باره انجام شود و افرادی که توانایی مالی ندارند با مشکل کمبود دارو برای بیماران مواجه نشوند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید