افزایش بیماری سرخک

0
360541
افزایش بیماری سرخک در ایران /  تزریق واکسن سرخک در 2 نوبت الزامی است

افزایش بیماری سرخک در ایران /  تزریق واکسن سرخک در 2 نوبت الزامی است

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اعلام کرد: تا به امروز 96 نفر در کشور به سرخک مبتلا شدند، از این‌رو از خانواده‌ها درخواست داریم اگر کودک زیر 5 سال دارند سریعاً به مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند و در 2 نوبت تزریق واکسن سرخک را برای کودکان خود انجام دهند.

وی افزود: واکسیناسیون سرخک برای گروه‌های سنی 12 تا 18 ساله است و در دو نوبت صورت می‌گیرد، هم چنین برای افراد زیر 40 سال، در صورت ضرورت و داشتن علائم سرخک، واکسیناسیون انجام می‌شود و در یک نوبت انجام می‌شود.

زهرائی بیان کرد: کودکانی که در 12 و 18 ماهگی واکسن تزریق کرده‌اند در صورت ابتلا به سرخک، این بیماری را به‌صورت خفیف دارند و دیگر نباید نگران سرخک باشند؛ وی تأکید کرد: کودکانی که در دو نوبت واکسن تزریق می‌کنند دیگران نگران ابتلا به سرخک نباشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: تا به امروز، استان سیستان و بلوچستان و زاهدان، بیشترین آمار مرتبط با سرخک را در کودکان داشته است، البته که روند انجام واکسیناسیون کودکان 6 تا 7 ماهه در این استان در حال انجام است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری واکسیناسیون وزارت بهداشت در مورد علت شیوع سرخک در کشور بیان کرد:
  • خروج افغانستانی‌ها از کشور و ورود مجدد آن‌ها به ایران.
  • قطع خدمات بهداشتی در افغانستانی به دلیل به‌سرآمدن دولت جدید.
  • ترک نیروهای شاغل افغانستانی و کمبود نیرو در بسیاری از مراکز درمانی.
  • دسترسی نادرست افغانستانی‌ها به مواد غذایی و در نتیجه سوءتغذیه آن ها.
  • قطع واکسیناسیون سرخک در پاکستان از آبان‌ماه سال گذشته تا سال جاری.
  • قطع واکسیناسیون در کشور پاکستان به دلایل مالی.

گفتنی است عواملی چون سوءتغذیه شدید، کمبود نیروهای انسانی در مراکز بهداشت، کمبود منابع مالی و دولت ناکارآمد در کشورهای همسایه و مراوده آنها با کشور ایران و ورود آنها در کشور به دلیل مداوا، شغل و پناهندگی و سایر علل، سبب گسترش بیماری سرخک در کشور شده است.

لازم به ذکر است بیماری سرخک یا سرخجه، عفونتی ویروسی است که از دستگاه تنفسی شروع می‌شود و در صورت پیشگیری نکردن، مرگ‌ و میر را برای کودکان به دنبال خواهد داشت.

از علائم سرخک می‌توان به بثورات پوستی، سرفه، تب، آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها، گلودرد و لکه‌های سفید داخل دهان اشاره کرد؛
از عوارض این بیماری می‌توان کوری، اسهال شدید، عفونت مغزی، عفونت گوش و دستگاه تنفسی و ذات‌الریه به‌خصوص برای کودکانی که با کمبود ویتامین A  روبرو هستند را بیان کرد.

هم چنین، افرادی که دارای این علائم هستند با مراجعه به پزشک و گرفتن آزمایش خون می‌توانند بیماری خود را علاج کنند.

بیماری سرخک درمان خاصی ندارد و علائم آن در حدود 2 الی 3 هفته ناپدید می‌شود؛ این بیماری بیشتر کودکان را درگیر می‌کند.

برای بهبود بیماری، استفاده از استامینوفن برای کاهش درد، استراحت برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف مایعات فراوان برای تسکین سرفه و گلودرد و نیز استفاده از مکمل‌ها و ویتامین‌های A  توصیه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید