مصاحبه‌ با سروش نزاهی شاعر جوان

0
360569
مصاحبه‌ با سروش نزاهی شاعر جوان

مصاحبه‌ با سروش نزاهی شاعر جوان

برای بهبود اوضاع، دنبال مولفه‌ها و تکنیک‌های مدرن باشیم!

مصاحبه‌ی ابوالفضل جانکی با شاعر جوان؛ سروش نزاهی

سروش نزاهی، از شاعران جوان دهه هفتادی اهل خوزستان است، این شاعر جوان به‌واسطه‌ی سالها فعالیت مستمر و موفق در شعر سپید، به یکی‌از امیدهای ادبیات ایران تبدیل شده‌است، در ادامه گفت‌و‌گویی را با او داشتیم.

۱. لطفاً خودتان را معرفی کنید

به نام خدا، سروش نزاهی هستم، از ابتدای دهه ۹۰ فعالیت حرفه‌ای خودم را در حوزه ادبیات، الخصوص “شعر سپید” شروع کردم که تا امروز ادامه دارد.

 

۲. وضعیت شعر استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر می‌رسد در بررسی اجمالی نسبت به وضعیت شعر کشور خصوصا در جریان شعر سپید، وضعیت ادبی استان خوزستان با توجه به سطح استعداد در این حوزه و گذشته‌ی درخشان در سطح ملی، پیشگام و سرآمد است. به امید روزی که بعد‌از اتمام دو دهه  پس از دهه هفتاد، ما شاهد جریان شعری تازه‌ای در سطح کشور و استان باشیم چرا این مسئله بسیار در تاریخ ادبیات ما حیاتی است.

۳. راه‌های برون‌رفت از بن‌بست در ادبیات امروز چیست؟

بلاشک یکی از راه‌های برون رفت، از بن‌بست در ادبیات امروز، خروج از کلیشه‌ها و پرداختن به خلاقیت، استعدادها و جریانات نوظهور ادبیات امروز است. به نظر می‌رسد ما برای بهبود اوضاع کنونی، باید به‌دنبال مولفه‌ها و تکنیک‌های نوین و مدرن ادبی باشیم.

۴. چه آثاری را در دست چاپ دارید؟

به یاری خدا یک مجموعه‌ی شعر در قالب شعر سپید آماده‌ی چاپ دارم که تا پایان سال وارد بازار کتاب کشور خواهد شد. این مجموعه را چکیده ۱۰ سال فعالیت ادبی خود تا به امروز می‌دانم.

ادامه مصاحبه‌ با سروش نزاهی شاعر جوان

 مصاحبه‌ با سروش نزاهی شاعر جوان - خوزستان یار

۵. چه توصیه‌ها و پیشنهادهایی برای شاعران جوان‌تر دارید؟

به شاعران جوان و استعدادهای نوظهور کشورم توصیه‌ به مطالعه و حضور جدی در انجمن‌های ادبی دارم. کسب تجربه جزء با زیاد نوشتن و زیاد خواندن و الخصوص نقدپذیری به دست نمی‌آید.

 

 

 

 

۶. چگونه اشعارتان به شما الهام می‌شود؟

با توجه به اینکه استعداد ذاتا یک عنصر خدادادی‌ست قطعا شعر و متعاقبا شاعر و الهامات منتهی به شاعر هم از این مصداق خارج نیست. اما بلاشک این الهامات از احوالات شخصی و درونی و اتفاقات و رویدادهای امروز جامعه خط می‌گیرد.

۷. چند شعر کوتاه از خودتان که دوست دارید؟

۱
دستهایش
تفنگی خوش دست بود!
دلم نیامد
خودم را به قتل نرسانم…

۲
زیبایی‌ات
پرنده‌ای خیره کنندست
که پرهایش را
بر پلکهایم گذاشت!
ببینمش، سقوط می‌کند…
نبینمش، سقوط می‌کنم…

۳
اَره جان
من احساسات لطیفت را درک میکنم!
بیا از قفسه‌ی کتابخانه آزادش کن
و پرهایش را فرق وسط بزن
تا به همان درختی کوچ کند
که از شدت عشق
به قتل رساندی..!

 

 مصاحبه‌ با سروش نزاهی شاعر جوان - خوزستان یار۸. چه کتاب‌هایی را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنید؟

بیشتر کتاب‌های ادبی معاصر خصوصا در حوزه شعر نو و شعر سپید را پیشنهاد می‌کنم. چرا که ما از دهه هفتاد به بعد دچار یک پوست اندازی ادبی شدیم. پس به همین دلیل باید این جریانات مدرن و پست مدرن مورد مطالعه قرار بگیرد. در کنار آن، مطالعه‌ی آثار بزرگان تاریخ ادبیات ایران و جهان الزامی به نظر می‌رسد

۹. سخن پایانی؟

در پایان ضمن تشکر از زحمات اهالی رسانه، خصوصا حضرتعالی. از صمیم قلب برای اهالی ادب و اهالی قلم؛ خصوصا نسل جوان، آرزوی بهترین‌ها را دارم.

اتمام مصاحبه با سروش نزاهی

برای مشاهده دیگر به صفحه مصاحبه ها مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید