نشست هم اندیشی برای حل معضل سگ های بلا صاحب در اهواز

0
360603
معضل سگ های بلا صاحب در اهواز

سگ های ولگرد بلای جان همشهریان اهوازی

روز گذشته با هماهنگی فعالان اجتماعی نشستی در محل خانه سمن های اهواز با حضور فعالان محیط زیست ، حامیان حیوانات ، اهالی رسانه و مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز جهت گفتگو و بررسی مسائل مرتبط با سگ‌های بلاصاحب برگزار شد.

برخی صحبت ها که از سوی فعالان محیط زیست و حامیان حیوانات در این نشست مطرح شد شامل این موارد بود:

غذا دادن به سگ ها بدون عقیم سازی کار اشتباهی است.

کشتار سگ‌ها در کشورهای مختلف تاکنون بی‌نتیجه بوده و ضمن یادگیری زندگی در کنار آنها برای مدیریت معضلات این مساله نیاز به یک برنامه بلند مدت است.

حامی حیوانات یعنی من در چرخه طبیعی محیط زیست تغییری ایجاد نمیکنم.

برای مدیریت معضلات افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب نیاز به یک مدل بومی داریم و تجربیات دیگر کشورها احتمالا روش مناسبی برای ما نیست. اما میتوان مثلا تجربیات موفق شهرداری کرج یا اصفهان را بررسی کرد.

لازم است به کودکان خود در مدارس آموزش زندگی مسالمت آمیز با سگ‌ها داده شود. مثلا اینکه کودک بداند به جای ترس و فرار در مواجهه با یک سگ باید روی زمین بنشیند!

کشتار سگ‌ها تنها راه حل مدیریت این مساله نیست اما می تواند با توجه به شرایطی که ما در آن قرار داریم در بخشی از جامعه یک راه حل فوری و موقت باشد.

در ادامه آقای ثابت قدم مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز که مسئولیت مستقیم مدیریت سگ‌های بلاصاحب را در شهر اهواز دارد با اشاره به گلگی دائم برخی حامیان حیوانات در رابطه با زنده گیری نامناسب پیمان کار شهرداری گفت که اگر مورد تخلفی از سوی نیروهای زنده گیر مشاهده شود قطعا با فرد خاطی و پیمان کار برخورد خواهد شد.

وی افزود ما در زمینه جمع آوری سگ‌ها تاکنون سه مرتبه فراخوان دادیم و از حامیان حیوانات دعوت کردیم که در این مساله با ما همکاری کنند.
اما تاکنون هیچکس اعلام آمادگی در این زمینه نداشته و افراد فقط به زنده گیری سگ ها معترض هستن و برای نیروهای شهرداری ایجاد مزاحمت می کنند.

وی گفت یکی از معضلات شهری غذا دادن بدون ضابطه به حیوانات است. و در بسیاری از کشورها جریمه دارد. و در این رابطه ما با دادستان اهواز گفتگو هایی داشتیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری در ادامه به دستورالعمل جدید وزارت کشور در رابطه با مدیریت تعداد سگ‌ها اشاره کرد که در آن چهار روش: عقیم سازی ، محیط امن ، واگذاری و یوتانایز ( مرگ‌ بدون درد) دیده شده که این موارد همینک در شهر اهواز طبق پروتکل های دام پزشکی در حال انجام است و هر کدام از حامیان حیوانات و کارشناسان که مایل به همکاری باشند میتوانند در این زمینه با ما تعامل کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید