نمایشگاه دام و طیور در اهواز

0
360491
نمایشگاه دام و طیور در اهواز

نمایشگاه دام و طیور در اهواز

دهمین نمایشگاه کشاورزی، نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای، دام، طیور، آبزیان، داروهای دامپزشکی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اهواز در ساعت 21 امروز چهارشنبه 8 اسفند به پایان رسید.

در این نمایشگاه ۹۵ شرکت تولیدی و دانش بنیان از سراسر کشور حضور داشتند.

این شرکت ها آخرین دستاورد‌های خود در زمینه تکنولوژی های روز و جدید ترین روش های تولید محصولات مصرفی در بخش کشاورزی را در معرض دید عموم گذاشتند.

فتح الله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در نشست خبری با خبرنگاران خوزستانی عنوان کرد: ۱۱ درصد کل تولیدات شیلات کشور در خوزستان است و از نظر توليدات شیلات در کشور رتبه سوم را داریم.

آقای فتح الله ابوعلی ادامه داد : در خوزستان این توانایی وجود دارد که کلیه فعالیت های حوزه شیلات در سطح کشور را در خوزستان انجام دهیم.

وی افزود: در شمال استان ماهیان سردابی و همچنین در جنوب و مرکز استان امکان تهیه ماهیان گرم آبی وجود دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان اظهار داشت : در کشور حدود ۶۰ درصد از کل تولیدات شیلات در حوزه صید و صیادی و ۴۰ درصد آبزی پروری است.

ایشان رتبه خوزستان در حوزه صیادی را مقام چهارم اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی موجود، در بحث آبزی پروری با اختلاف مقام اول کشور را داریم.

ابوعلی عنوان کرد: ۲۰ درصد کل تولیدات آبزی پروری کشور را در خوزستان وجود دارد و از این حیث در جایگاه ویژه ای قرار داریم، که با توجه به سیاست های جهانی کاهش فشار بر جانوران دریایی موضوع پرورش ماهیان را در دستور کار خواهیم داشت.

وی هچنین میزان و رقم تولیدات را به صورت زیر بیان کرد:
۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی در کشور
و حدود ۱۴۲ هزار تن تولید در خوزستان

در زمینه تولید میگو و ماهی های سرد آبی نیز رقوم زیر اعلام شد:
۲۷۰ تن در سال ۹۹ و امسال ۸۰۰ تن و در سال آینده به بالای ۲۰۰۰ تن تولید خواهیم رسید.
یک هزار ۴٠٠ تن ماهی سرد آبی در شمال استان داریم که در آینده نزدیک به بیش از ۵ هزار تن خواهد رسید.

فتح الله ابوعلی یک خبر خوش نیز به خبرنگاران داد، وی بیان داشت: پرورش ماهیان خاویاری را تازه شروع کردیم که به زودی طرح های آن وارد مدار تولید می شود.

وی با بیان اینکه ۳۸ هزار هکتار طرح های تولیدی شیلات را در روزهای گذشته آغاز کردیم، عنوان کرد: طرح جامع شیلات بر اساس ظرفیت های استان ما طراحی شده که یکی از شاخص های مهم آن و با کمترین نیاز به آب شیرین است که مناقشه ای برای تامین آن نباشد.

همچنین در خصوص پرورش ماهی پشت سدها تصریح کرد: تا کنون ۲ سد برای این کار هماهنگ شده است و در حال پیگیری سایر سد ها هستیم و سد مارون پیشرفت بیشتری داشته است.

ایشان در رابطه با روش های صید نیز بیاناتی به شرح زیر ارائه کرد: صید ترال یک تهدید برای همه نقاط کشور محسوب میشود اما صید میگو به صورت ترال انجام می‌شود که فقط در ۳ ماه سال آزاد است.

منصور پویان رییس شورای تامین دام کشور در نشست خبری با خبرنگاران خوزستانی در دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه ای حضور یافت.

رئیس شورای تامین دام کشور بیان کرد : آمار دام کشور ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس در سال ۱۴۰۰ اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی اعلام شده که در بخش دام سنگین به دام گوشتی و شیری تقسیم می شوند.

وی بیان کرد: در دام گوشتی بالغ بر ۹ میلیون راس، در اختیار داریم و از ۷۱ میلیون راس دام سبک ۲۴ میلیون بز می‌باشد که جمعیت بالایی است و برای منابع طبیعی و یک خطر محسوب می‌شود.

منصور پویان با بیان اینکه نیاز کشور به گوشت از تولید موجود همیشه بهره مند بوده است، عنوان کرد: میزان تولید دام ما همیشه مازاد بوده و اکنون گوشت وارداتی نخواهیم داشت و اگر واردات وجود دارد به صورت زیر زمینی است.

وی با اظهار تاسف از سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان در بخش دامی خصوصا وزارت کشاورزی بیان داشت: با تصمیمات خلع الساعه و نادرست سرمایه ملی از بین می رود.

ایشان با بیان اینکه در روز های عادی نیاز کشور یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن است، گفت: میزان تولید گوشت قرمز ما در سال، ۹۰۰ هزار تن است که در دوران کرونا شاهد کاهش ۵٠ درصدی مصرف گوشت بودیم.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم گوشت برای دامداران ۷۰ هزار تومان تمام میشود.

رئیس شورای تامین دام کشور بیان کرد: امروز قیمت لاشه بره گوسفندی ۱۳۰ هزار تومان است و اگر کسی بیشتر بفروشد گران‌فروشی است.

پویان ادامه داد: طرح های صادرات دام که جز طرح های حمایت از دامدار بود نیز تعطیل شد و با تعطیل شدن این دو پروژه حمایتی دامداران ما آسیب جدی می بینند.

پویان افزود: در ماه آخر سال همیشه تقاضا بالا بوده و قیمت ها تحرک کمتری می کرد اما اکنون قیمت ها حرکت شدیدی داشته است.

وی تصریح کرد: گوشت نسبت به تورم افزایش قیمت زیادی نداشت، و کل افزایش قیمت آن نسبت به سایر کالاها ۲۴ درصد بود و چون بازار مصرف بسیار بزرگی داریم انتظار این بود که حداقل قیمت‌ها متناسب با تعداد دام باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید