تامین آب شرب 52 درصدی در خوزستان

0
360485
تامین آب شرب 52 درصدی در خوزستان

تامین آب شرب 52 درصدی در خوزستان
به نقل از ایسنا،
استاندار خوزستان با اشاره به تلاش دولت برای حل مشکلات اساسی خوزستان گفت: با اجرای طرح میان مدت آبرسانی غدیر از منبع دز، ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان تحت پوشش آب شرب با کیفیت و پایدار قرار می گیرد.

صادق خلیلیان با اشاره به برنامه‌های هفته دولت در خوزستان، اظهار کرد: خوزستان در سال‌های متمادی با مشکلات فراوانی در زمینه های مختلف از جمله تنش آبی و مشکلات مربوط به فاضلاب و مسایل کارگری مثل کشت و صنعت نیشکر هفت تپه مواجه بوده است. خوشبختانه در اولین سفر ریاست جمهوری به خوزستان این مشکلات پیگیری شد و نهایتا برای حل آن ها در دولت تصمیم گیری شد.

وی افزود: با اختصاص دو هزار میلیارد تومان از سوی دولت به خوزستان در نیمه دوم سال گذشته خوشبختانه حل مشکلات استان تسریع شد. البته مجموع مصوبات سفر ریاست جمهوری به خوزستان ۳۴ هزار میلیارد تومان برای چند سال است و در این زمینه ریل گذاری بسیار خوبی انجام شده تا مشکلات استان حل شود.

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات فاضلاب شهر اهواز گفت: یکی از شمکلات مطرح شده در سفر ریاست جمهوری بحث فاضلاب اهواز بود که بلافاصله طرح اضطراری در راستای تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز اجرایی شد و توانستیم در پاییز سال گذشته مشکلاتی که هرساله در بحث فاضلاب در شهر اهواز وجود داشت را حل کنیم.

خلیلیان عنوان کرد: فاضلاب شهر اهواز تا دو سال آینده به صورت کامل به بهره برداری می رسد اما این طرح در نقاط بحرانی اجرایی شد تا مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

وی با اشاره به بحث آب شرب در خوزستان گفت: خوزستان محل جمع آوری و عبور یک سوم آب کشور است اما مردم خوزستان به خصوص در روستاهای پایین دست رودخانه های استان از کمبود یا شوری آب رنج می برند.

استاندار خوزستان با اشاره به اجرای طرح آبرسانی غدیر در خوزستان گفت: دولت در خصوص اجرای این طرح تصمیم گرفت تا دوساله به اتمام برساند. در این زمینه یک طرح میان مدت دنبال شد تا بتوانیم ظرف مدت ۸ الی ۱۰ ماه آب مطمئن و با کیفیت را به مناطق مورد نظر از طریق طرح غدیر برسانیم. این طرح خوشبختانه اکنون محقق شده و چند ایستگاه پمپاژ و یک خط لوله بزرگ آماده شده است تا آب از منبع دز برای این طرح تامین شود.

خلیلیان با بیان اینکه طرح آبرسانی غدیر یک ابر پروژه در سطح خاورمیانه است، عنوان کرد: با اجرای این طرح میان مدت آبرسانی غدیر از منبع دز، ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان تحت پوشش آب شرب با کیفیت و پایدار قرار می گیرد. این طرح اکنون به صورت آزمایشی آغاز شده است و امیدواریم تا دو هفته آینده به بهره برداری قطعی برسد.

وی ادامه داد: همچنین با اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز ورودی فاضلاب به رودخانه کارون جمع آوری می شود و این فاضلاب با وارد شدن به تصفیه خانه های غرب و شرق اهواز برای توسعه صنایع از آن استفاده خواهد شد.

استاندار خوزستان با بیان این‌که در سال گذشته آب شرب یک هزار و ۱۰۰ روستا پایدار و یا به آن ها آبرسانی شد، گفت: همچنین به ۴۰۰ روستا در چند ماه ابتدایی امسال آبرسانی شده است. در مجموع از ابتدای سال گذشته تاکنون آب شرب یک هزار و ۵۰۰ روستا در خوزستان تامین شده است.

خلیلیان با بیان این‌که اقدامات خوبی در حوزه کشاورزی خوزستان شده است، ادامه داد: مجموع بارندگی در یکسال گذشته در خوزستان ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است اما با تغییر الگوی کشت موفق شدیم تولید گندم در خوزستان را افزایش دهیم و خرید تضمینی گندم از یک میلیون و ۸۹ هزار تن به بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن رسید و صرفه جویی خوبی در واردات گندم خواهیم داشت و نیازی نیست تا منابع ارزی را در اختیار این کار قرار دهیم.

وی با اشاره به وجود مشکلات کارگری در خوزستان به ویژه در بحث کشت و صنعت نیشکر هفت تپه عنوان کرد: این مساله در همان اوایل دولت تصمیم گیری شد و نیشکر هفت تپه به شرکت نیشکر و صنایع جانبی واگذار شد تا مشکلات کارگری شرکت نیشکر هفت تپه و معوقات آن حل شود. اکنون این شرکت در یک مسیر رو به رشد و افزایش تولید قرار دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به مصوبه تکمیل و تجهیز ۱۰ بیمارستان در خوزستان در سفر ریاست جمهوری در خوزستان گفت: بخش هایی از برخی از این بیمارستان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گرفته اند و همچنین قرار است روند کار در دیگر بیمارستان ها تسریع شود. این مساله در گردشگری سلامت برای خوزستان بسیار مهم است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید