انقلاب خودرو سازی در ایران + مصاحبه با محمد صدرا بابایی

7
360838
انقلاب خودرو سازی در ایران - مصاحبه با محمد صدرا بابایی

انقلاب خودرو سازی در ایران + مصاحبه با محمد صدرا بابایی

محمد صدرا بابایی | طراح خودرو

  • زندگینامه

متولد ۱۳۷۷

رشته دانشگاهی در ابتدا مکانیک و پس از آن طراحی صنعتی در ادامه از دانشگاه انصراف داد.

محمد صدرا بابایی: اعتقادی به تحصیلات آکادمیک ندارم و یک مدرک دانشگاهی خاص از نظر من معتبر است و آن یک حساب بانکی پر است.

صاحب برند مستر آلیاس

  • فعالیت فعلی

در حال حاضر به غیر از فعالیت در حوزه خودرو ، آموزش خودروی کامپیوتری نیز انجام میدهد. عمدتا در بخش مدلسازی بدنه خودرو یا طراحی سه بعدی خودرو در کامپیوتر حضور دارد.

وی در حال حاضر صاحب بزرگترین آکادمی طراحی خودرو با آلیاس در جهان است و بیش از ۱۰۰۰ هنر آموز تا امروز داشته است. بابایی در حال حاضر مالک یک استودیوی طراحی خودرو در هلند نیز هست و با آکادمی های طراحی دیگر کشور های جهان نیز همکاری دارد.

فعالیت وی صرفا در طراحی خودرو محدود نبوده و با کارفرماها ، استارت آپ ها و شرکت های خودروسازی جهان و در سطح بین المللی همکاری میکند.

مصاحبه با محمد صدرا بابایی طراح خودرو

  • مصاحبه با محمد صدرا بابایی

لطفا توضیح مختصری در رابطه با فعالیت خود بفرمایید؛

کار ما طراحی خودرو با کامپیوتر به وسیله نرم افزار آلیاس است. آلیاس یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های طراحی ۳ بعدی خودرو ست. برای طراحی بدنه خودرو اول باید روی کاغذ طراحی انجام شود و بعد در کامپیوتر تبدیل به مدل سه بعدی شود. این طراحی باید در یک چارچوب و استاندار مشخص ساخته شود تا دستگاه های قالب سازی و برش اقدام به ساخت آن کند.

شرکت های خودرو سازی جهان از نرم افزار آلیاس برای طراحی های خود بهره می جویند که تمام این استاندارد ها را رعایت میکند.

از کجا علاقه به این رشته در شما شکل گرفت؟

از بچگی به آموزش دادن علاقه داشتم یعنی معلمی در حقیقت، پس اولین شغلی که بعد از کنکور انتخاب کردم مشاور تحصیلی بود و چند ماهی برای یکی دوتا شرکت کار میکردم که تجربه خیلی خوبی بود که میتونم کسی رو پرورش بدم و بهش کمک کنم، بعد از خروج از اون کار رفتم سراغ مربیگری فوتبال نوجوانان و نونهالان اما خیلی اتفاقی وارد حوزه طراحی خودرو شدم و اصلا نمیدونستم چی هست.

اما بعد از پیدا کردن علاقه به طراحی خودرو ، طرح های خودم رو تبدیل به مدل سه بعدی کردم و یک دوره ای شرکت کردم توی ایران که البته چیزی یاد نگرفتم اما استارت کارم بود که بسیار هم ضعیف بود و چند تا کانسپت که توی ذهنم بود کار کردم ولی یکیش مورد استقبال رسانه ها قرار گرفت اما به اسم کار جدید ایران خودرو دیده شد و یه شاسی بلند به نام کیاتور که الان هم با عنوان شاسی بلند ایران خودرو سرچ کنیم عکسش میاد.

بعد ازین ماجرا دایی بنده که مشوق من بود به من گفت “حالا که طرحی زدی و این همه دیده شده و رسانه ها در فضای مجازی ازش سواستفاده کردن، بیا ازین به بعد اسم خودت رو زیرکارهات بنویس و منم اینکار رو انجام دادم. و بعد از منتشر شدن اون ها، تعدادی از افراد خارجی مشتاق یادگیری از من بودن و این شروع کار آموزشی من بود. اگرچه قبلا دوس داشتم به بچه های ایرانی یاد بدم اما ایرانی ها خیلی با این نرم افزار آشنا نبودن.

چون من انگلیسی خوب بلد بودم، شروع به آموزش به افرادی در خارج کردم و گفتم باید شانسمو امتحان کنم، من که آموزش دادن رو دوست دارم و طراحی خودروی کامپیوتری هم بلد بودم و اونجا بود که جرقه ای تو ذهنم زده شد.

من روز به روز در طراحی خودرو حرفه ای شدم تا اینکه به اینجا رسیدم در حقیقت مهارت زبان انگلیسی و ارتباط گیری با اساتید این حوزه به من کمک کرد.

دوره های مختلفی شرکت کردم که اکثرا خارجی بودند، البته توی ایران هم شرکت کردم که صادقانه بهم بگی چیزی به من یاد ندادن و اونم به دلیل ضعف آموزش و تدریس بود. دلیل اصلیش این بود که این آکادمی ها در ایران توجهشون بیشتر به بخش فروش آموزش هست تا به آموزش صحیح و کاربردی!

مصاحبه با محمد صدرا بابایی طراح بدنه خودرو

در حال حاضر توی این رشته در کدوم بخش فعالیت داری، آموزش یا ارائه طرح؟

من الان توی چندتا اکادمی بزرگ بین المللی که آنلاین هستند یکیش لمانوش، یکیش اینکشثک ، که یکی از بزرگترین آکادمی های طراحی خودرو در جهان است که مدیریتش دست سر طراح شرکت لامبورگینی هست و آکادمی خودم به عنوان مدرس آلیاس حضور دارم و در چند آکادمی دیگه به عنوان مدرس حضور دارم.

 

یکسری دوره آنلاین عمومی و خصوصی دارم اما همزمان در حوزه طراحی هم کار می کنم و در یک حوزه سوم به نام بیزینس طراحی خودرو هم کار می کنم که یه جورایی میشه گفت رساندن پروژه های خودرو از یک مرحله به مرحله دیگر و مدیریت پروژه های طراحی خودرو و جمع کردن تیم و نظم و تجربه در اختیارشان قرار دادن که من در این حوزه فعالیت می کنم.

ادامه مصاحبه با محمد صدرا بابایی

 

پیشنهادات کاریتون از کجاها بوده؟
تاحالا با شرکت های مختلفی کار کردم اما کارهای قراردادی معمولاً به صورت استخدام رسمی چون نیست اسمی از من آورده نمیشه اما خوب من به واسطه شرکت طراحی خودم و استودیوهای طراحی دیگر با یکسری شرکت‌های مطرح توی این پروژه‌ها شرکت داشتم اما خب چون به دست افراد خارج از مجموعه سپرده شدن اسمی از کسی که طراحی انجام میده نمیارن و در ازاش پول میدهند.

اما خب خیلی از پروژه ها رو هم خودم به صورت رسمی حضور داشتم و میتونستم تصاویرش رو منتشر کنم اما من عمدتاً در ایران بودم و آنلاین کار می‌کردم و زمانی که هنوز در هلند استودیو افتتاح نکرده بودم تراکنش های مالی برای من دردسر ساز می‌شد و یکسری شرکتها از راه های خاصی با من قرارداد می‌بستن و این پول رو به دست من می رساندند مثل شرکت هیوندای دیزاین، شرکت طراحی چانگان توی اروپا و …
اکثراً چون فکر می کنند ما ایرانی هستیم نمی توانیم کاری کنیم اما به راحتی میتونیم بدون خروج از کشور هم مهارت یاد بگیریم هم کسب درآمد کنیم هم تفریح کنیم بهتر از کشورهای اروپایی و من به این موضوع اعتماد و اعتقاد دارم و تبلیغش می کنم.

تمایل دارید با خودرو سازی های داخلی کار کنید یا خارجی؟

من همین الان دارم با خودروسازی های خارجی و شرکت‌های مطرح کار می‌کنم و این هم چیزی دارند به نام قانون کپی رایت قراردادهای محرمانه دارند قراردادهای NDA دارند، پول رو سر وقت و به موقع و تضمینی جابجا میکنند و اطمینانی به این کار هست و رفتارهای حرفه ای که متاسفانه تو ایران کم هست و یه جورایی تو شرکت‌های خودروسازی سیستم کارمندی حاکم هست و این شرکت هم برای اینکه کارمند بمونی و پیشرفت نکنید جلوی این پیشرفت را می‌گیرند که ضعف هست و باعث میشه ما تمایل به کار با شرکت‌های خارجی داشته باشیم.

خودروسازی های داخلی تا حالا باهاتون تماس گرفتن؟

نه خودروسازی های داخلی هیچ تماسی نگرفتند بلکه این من بودم که پیشنهاد همکاری دادم. خیلی وقت پیش من به شرکت ایران خودرو و رفتم (شرکت سایپا که اصلا جواب نداد) اما در شرکت ایران خودرو فقط تعداد انگشت شماری با رفتار و اخلاق و مهارت حرفه ای کار می کنند و بقیه دنبال حسادت های پوچ هستن. فکر میکنم جو اونجا جوری هست که دوستان نمی خوان کسی بیاد جمع اونها رو خراب کنه و به نحوی یه جور مافیای طراحی خودرو در این شرکت ها حاکمه. علاوه بر اون، دستمزدها بسیار پایین هستش به صورتی که دو یا سه سال پیش به من گفتند ما ساعتی حدود ۳۰ هزار تومن بهت میدیم که من اون زمان دستمزد ساعتی ۱۵۰ هزار تومانی بهشون پیشنهاد دادم که در نهایت باز پاسخی دریافت نکردم. همونطور که اشاره کردم سیستم کارمندی این شرکت ها به افراد اجازه ی درخشش نمیده. البته امروز هم توقعی از این شرکت ها که همه جور امکاناتی در اختیار دارند ندارم و بزودی بخش خصوصی این مافیا رو شکست خواهد داد.

مصاحبه با محمد صدرا بابایی

همه چیز درباره محمد صدرا بابایی طراح خودرو

آینده خودروسازی ایران رو چطور میبینید؟

خوب من فکر می کنم اگر یک سری برند جدید بیان توی حوزه خودروسازی و از قطعات کوچک مثل ساخت قطعات ماشین یا مونتاژ شروع کنند قطعا اگر عرضه به خرج بدن آینده میتونن به یک شرکت خودروسازی مستقل برسن و با ایران خودرو و سایپا رقابت کنن تا یک بازار رقابتی خوب ایجاد بشه.

در حال حاضر که واردات ممنوعه ما نیاز داریم به یک شرکت خودروسازی دوم (درسته که شرکت ایران خودرو و سایپا اسمشون جداست اما در واقع یک تیم هستند). برای همین هست که پیشرفتی حاصل نمیشه و شرکت‌های خودروسازی خارجی که از ما عقب تر بودند الان جلوتر افتادند از طرفی شرکت هایی هم که در حوزه قطعات را مونتاژ کار می کند و میخوان کارشون رو گسترش بدن می بینن که پول توی مونتاژ و فروش هستش و به همین خاطر دنبال استقلال و گسترش شرکت نمیرن.

نتیجه ی این داستان ها میشه یک گرداب در خودروسازی ایران که هر شرکت نوپایی رو میبلعه. امروز من یک آکادمی طراحی خودرو (برای اولین بار در ایران) به نام مستر آلیاس تاسیس کردم این و حتماً به اینجا ختم نمیشه و تصمیم به تشکیل تیم حرفه‌ای ئ گسترش این برند دارم. اما در نهایت فکر می‌کنم که شرکت‌هایی اگر ظهور کنند که به پیشرفت این حوزه توجه کنند، می توانیم به آینده خودروسازی امیدوار باشیم.

فکر میکنم این یه مقدار از خودگذشتگی هم میخواد. چون در حوزه طراحی خودرو ما افرادی را داریم که در جهان درخشیدن مثل هرمیداس اتابکی، نادر فقیه زاده و بقیه که اسمشون شناخته شده هستش ولی اینا نمیان توی ایران کار کنن ممکنه به دلیل این باشه که ایران نتونه از نظر مالی یا حرفه ای این افراد را ساپورت کنه. شاید هم همون مافیای خودرو این اجازه رو به این افراد نمیده. این افراد حرفه ای شاید اگر روزی بیان و بخوان تو ایران فعالیت کنن، دلیلش فقط وطن دوستی و از خود گذشتگی باشه نه اشتیاق برای ورود به خودروسازی ایران.

زمانی که من در ایران وارد این حوزه شدم همه گفتند اصلاً کار نکن چون قطعا نمیتونی و نمیذارن پیشرفت کنید و البته این اتفاق هم چند بار افتاد اما دست خداوند بالای همه ی دست هاست. من امروز در ایران کار می‌کنم در حالی که حتی بودن کسانی که توی شرکت های داخلی مشغول شدن اما به شرکت‌های خارج از کشور که من باهاشون همکاری دارم پیام دادند که من رو تخریب کنند یا به هر صورت علیه من فعالیت کردن. رفتار غیر اخلاقی و از روی حسادت این افراد، واقعا منو ناامید میکرد ولی این وطن‌پرستی بود که باعث شد برای پیشرفت طراحی خودروی ایران و نشان دادن مسیر درست به علاقه مندان طراحی خودرو تلاش کنم.

افق آینده خودتون رو در این رشته چطور میبینید؟

حمل بر خودستایی نباشه، من خودم رو در اهداف، فراتر از نادر فقیه زاده ها و اتابکی ها میبینم چون من دید متفاوتی به طراحی خودرو دارم. مثلاً علاقه ای ندارم برای شرکت‌های مطرح کار کنم و بیشتر ترجیح میدم که با یه برند معتبر برای کشورم افتخار آفرینی کنم. می خوام افرادی رو پرورش بدم که پیشرفت در ایران به صورت جمعی باشه و نه فردی. یکی از اهدافم اینه که در حوزه جهانی، پرچم طراحی خودروی ایران را بالا ببرم در همه جای جهان، سیاست‌، نبوغ و فرهنگ ایرانی را نشان بدهم.

مثلاً ما در طراحی خودرو، ظاهرهای خشمگین یا تهاجمی رو به دنبال اینجور سیاست های خاص غرب دیده‌ایم .
من طراحی خودرو رو یک بیزینس میبینم. هدف ما از طراحی خودرو، رقابت با ابر قدرت ها و مدیریت جهان است و در جهان آرمانی من، ایران رتبه یک رو داره. مردم ما باهوش تر و تمدن ما با اصالت هستش، شاید بگن که این حرف ها نژاد پرستی هستش، اما نژادپرستی خوبه و این نژاد ستیزیه که بده!

ادامه مصاحبه با محمد صدرا بابایی

مصاحبه با محمد صدرا بابایی - خوزستان یار

آیا فعالیتتون تا به امروز برای خودتون رضایت بخش بوده؟

از نظر خودم قابل قبول بوده، ولی خب وقتی به تله پول رسیدم، یه مقدار شهرت و پول در روند کارم تاثیر گذاشتن (برای همه اینجوره) و زمانی که به سطح های بالاتر می رسیم، این طمع یادگیری و پیشرفت احتمالا کمرنگ میشه. یادمون نره این طمع در حقیقت محرک پیشرفت هستش.

فضای مجازی عموماً برای افراد حس ناامیدی به دنبال داره چون خودشان را مقایسه می کنند، اما من سعی کردم عکس این عمل کنم و تلاش کنم راه چند ماهه رو یک شبه طی کنم و از بقیه درس بگیرم.

چه توصیه ای برای علاقه مندان این رشته دارید؟

توصیه ام برای علاقه مندان این رشته اول استفاده از مربی و یا استاد یا یک راهنمای حرفه ای در این حوزه هستش و اینکه دیدشون رو عوض کنن. ما توی آکادمی طراحی خودروی مستر آلیاس تلاش میکنیم طراحی خودروی کامپیوتری رو معرفی و به بچه های علاقه مند کمک کنیم بفهمن چطور میشود طراح خودرو شد.

اکثر جوانان داخل کشور با توجه به ضعف‌های موجود در صنعت خودروسازی و شرکت‌های داخلی و مافیای خودرو دچار ناامیدی میشن، اما واقعیت این نیست و ما افراد بزرگی در ایران داریم که در حوزه طراحی خودرو موفق شدند ولی گمنام هستند. توصیه می کنم حتما سرچ کنن، بخونن در رابطه با طراحی خودرو، حرف بزنند، هر کاری میخوان انجام بدن حتما با انگیزه دنبالش برن و آرزوها و دید بزرگی به جهان داشته باشن. ایرانی‌ها می‌توانند در این حوزه بیزنس های متفاوتی راه بیندازند و این در آینده تاثیر گذار هستش. آینده ای خوبه که ایرانی ها را صاحب کسب و کارهای مربوط به طراحی خودرو و خودرو ببینیم، اما به شرطی که اراده کنن.

 

7 دیدگاه‌ها

  1. اقای محمدصدرا بابایی فکر نمیکنین با پیوستن به ارگانهایی که در ایران بخشی از قدرت و ثروت رو در اختیار دارین زودتر و بهینه به اهدافتون در ایران دست پیدا میکنید ؟؟؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید