آثار سروش نزاهی در 1402

0
360498
آثار سروش نزاهی در 1402
آثار سروش نزاهی در 1402 به حالم را از خودت بپرس رسید.

آثار سروش نزاهی در 1402

سروش نزاهی در 1402 به حالم را از خودت بپرس رسید

مجموعه شعر “حالم را از خودت بپرس” نخستین مجموعه شعر شاعر خوزستانی منتشر شد این کتاب در ۱۰۰ صفحه و در دو بخش شعر کوتاه و بلند توسط انتشارات مهر و دل با طراحی جلد سیاوش برادران و با قیمت ۸۰ هزار تومان در تیراژ ۳۰۰ نسخه منتشر شد. به بهانه انتشار نخستین مجموعه شعر سروش نزاهی با او گفت‌و‌گویی را داشتیم؛

۱. مفاهیم پرداخته شده در اشعارتان را از کجا الهام می‌گیرید؟ هر اتفاق شاعرانه که با آن نویسنده به ذوق ادبی دچار شود می‌تواند کانون الهام شعر و ادبیات باشد کما اینکه این عوامل فردی یا اجتماعی باشد یا هر موضوعیتی به خود بگیرد به پرداخت مفاهیم شعر کمک می‌کند.

۲. اساسا شعر سرودن با تمرین و تکرار می‌شود یا استعداد است؟ نقش تلاش و استمرار در ادبیات چیست؟ اساسا و ذاتا در سرایش شعر در مرحله‌ی اول نیاز به استعداد پویا دارد و خود مسئله  استعداد یک ماهیتی دارد که با تمرین و تکرار رشد می‌کند و به بلوغ می‌رسد و مسئله تلاش و استمرار یک مسئله مهم و حیاتی در مسیر شعری و تکامل شاعران است که از طرق مختلف قابل انجام است.

۳. نقش محافل ادبی در حوزه ادبیات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ محافل ادبی نقش بسزایی در موفقیت اهالی ادبیات خواهند داشت چه در جوهره شعر و چه در مهارت های جانبی از جمله شعر خوانی.

۴. پیوند مسائل و دغدغه‌ها‌ی نسل جوان با شعر چگونه گره می‌خورد؟ پیوند مسائل و دغدغه‌های نسل جوان با نگاهی اجتماعی و نافذ به معضلات و مشکلات اجتماعی با درک متقابل از نیازها و خواسته‌های آن دوره از زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه گره می‌خورد که نگاه ویژه متولیان فرهنگی این حوزه را می‌طلبد.

۵. چه عواملی باعث شکوفایی شعر سپید می‌شود؟ مطالعه ادبی و حتی غیر ادبی باعث ایجاد ایده‌های شاعرانه جهت شکوفایی شعر سپید خواهد شد علاوه بر آن حضور انجمن‌های ادبی خصوصا انجمن‌های تخصصی شعر سپید و شعر امروز و نگاه به‌روز به شعر امروز تاثیر گذار خواهد بود.

۶. راه‌های شما برای بهبود کیفیت شعر چیست؟ یکی از راه ها و تئوری‌هایی که شخصا جهت پرورش کیفیت شعر به کار گرفتم این بود که در حین سرایش شعر خود و شخصیت حقیقی خود را به رنگ شخصیت شعر در می‌آوردم حتی اگر در زندگی عادی چنین نبودم اما خود را جای مخاطبی قرار می‌دادم که شنوای این اثر خواهد بود. در کنار این تکنیک‌های شخصی قطعا زیاد خواندن و زیاد نوشتن از رویکردهای متناسب جهت بهبود کیفیت شعر هر نویسنده‌ای خواهد بود.

۷. ادبیات در استان چه وضعیتی دارد؟ ادبیات در استان  علی‌الخصوص کیفیت شعر سپید در استان خوزستان در سطحی فراتر از سطح کلی کشور قرار دارد منتها مطلبی که می‌تواند محل نقد باشد مسئله‌ی کمبود امکانات و نبود تریبون شایسته از استعدادها است که امیدواریم با رفع معضلات مشکلات مرتفع گردد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید